اینستاگرام استاد مژگان ستاری

مدرس نرم افزارهای معماری تدریس خصوصی استاد مژگان ستاری

مدرس اتوکد autocad تری دی استودیو مکس 3d studio max استاد تدریس وی ری Vray معلم پست پروداکشن Post production

مهندس مژگان ستاری مدرس نرم افزارهای معماری اتوکد پست پروداکشن وی ری

مدرس نرم افزارهای معماری تدریس خصوصی استاد مژگان ستاری

مدرس اتوکد autocad تری دی استودیو مکس 3d studio max استاد تدریس وی ری Vray معلم پست پروداکشن Post production

استاد مژگان ستاری مدرس اتوکد autocad تری دی استودیو مکس 3d studio max استاد تدریس وی ری Vray معلم پست پروداکشن Post production


------------------------------------
استاد مژگان ستاری

09121365185

------------------------------------

مدرس نرم افزار اتوکد

مدرس وی ری Vray

مدرس پست پروداکشن post production

آموزش تریدی مکس قسمت سی و دوم

يكشنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۱، ۰۲:۳۱ ب.ظ

3ds Max Car Modeling

آموزش نحوه سه بعدی کردن اتومبیل در نرم افزار تری دی مکس (تصویری)

 

 

استاد مژگان ستاری

مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max

و نرم افزارهای معماری

09121365185

مدلسازی (سه بعدی کردن) ماشین در تری‌ دی ‌مکس آن ‌قدر هم که فکر می‌کنید سخت نیست. این آموزش به شما یاد می‌دهد چطوراین کار را انجام دهید. ما با مباحث ابتدایی مدلسازی ماشین در ۳dsmax شروع می‌کنیم. از تنظیم تصاویر پیش‌زمینه، و مدلسازی از مپ های مسطح دو بعدی.

قبل از هر چیز باید بگویم که قرار است تصویر بالا را به کمک نرم افزار تری دی مکس مدل سازی کنیم.

 

 

 

آموزش مدلسازی ماشین در تری دی مکس برای افراد مبتدی

فقط از شکل سخت یک سوی جسم باید مدلسازی کرد و المان‌هایی مانند در، دستگیره و چراغ‌ها را به وجود آورد. Bonder را انتخاب کنید و دکمه shift را فشار دهید و روی محور × بکشید تا مدل سه بعدی ساخته شود. بعد می‌توانید شروع به مدلسازی سپر، کاپوت و پنجره‌ها کنید. از ابجکت‌های صفحه جدید مدلسازی کنید و به چراغ‌های جلو و عقب شکل دهید.

تنظیم پیش‌زمینه/ آبجکت مسطح

تصاویر پیش‌زمینه را تنظیم کنید. یعنی از بخش Create یک Plane بسازید، یک متریال به آن اعمال کنید. سپس در پنجره متریال، از قسمت bitmap تصویر یک نمای ماشین را انتخاب کنید. برای هر نمای ماشین باید همین کار را انجام دهید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image008.jpg

نمای هر چهار طرف اتومبیل را بسازید. سپس روی محور y حرکت دهید. به Editable Poly تغییر دهید. و کلیک راست کنید و به Object Properties بروید و See Through را فعال کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image010.jpg

شکل ناصافی بسازید

به وضعیت Vertex بروید تا روی شکل ناصاف پیش‌زمینه کار کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image012.jpg

به نمای Top بروید و نقاط بالا و پایین را روی پیش‌زمینه هماهنگ کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image014.jpg

حالا شکل سه بعدی و ناصاف سمت چپ را داریم.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image016.jpg

استاد مژگان ستاری

مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max

و نرم افزارهای معماری

09121365185

 

هندسه بیشتری اضافه کنید

در Edge Mode، اگر از تب ابزار Graphite Modeling استفاده می‌کنید، با استفاده از Insert Loop دو حلقه اضافه کنید؛ یا از Ring and Connect استفاده کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image018.jpg

رئوس را به طور هموار قرار دهید. از Cut استفاده کنید تا حلقه جدیدی به وجود آورد و پنجره‌ها را جدا کند.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image020.jpg

اکنون هر خط عمودی نقاط منحنی را بسازید. به خاطر لبه‌های منحنی جدید باید چنین کنیم. یک خط را انتخاب کنید و Hide Unselected را کلیک کنید. در نمای Front، نقاط را روی لبه‌های جدید کمی حرکت دهید تا خط کمی انحنا بیابد. وقتی کارتان تمام شد روی Unhide کلیک کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image022.jpg

همان طور که ادامه می‌دهید شاید نیاز به Hide (پنهان کردن) چند ضلعی‌ها داشته باشید تا ببینید چه کار می‌کنید. به Polygon بروید و شکلی که در حال کار بودید را پنهان کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image024.jpg

بخش پنجره را کنار بگذارید. می‌خواهیم این بخش صاف بماند. فقط بدنه را انحنا دهید. زمانی که آخرین خط نقاط را انحنا دادید، به نمای Top بروید تا مطمئن شوید تمام نقاط همان جایی که باید باشند هستند.

 

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image026.jpg

نماهای Front و Back را هم بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیمات Vertex را انجام دهید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image028.jpg

بیایید سراغ انحنای بیرونی در برویم. انحناهای جدیدی که به آنها نیاز داریم را Cut کنید تا چند ضلعی ۴نقطه‌ای شود. چند ضلعی سه‌گوش و چند ضلعی ۵ نقطه‌ای روی سطح صاف مناسب‌اند، اما نه سطح منحنی.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image030.jpg

پنجره‌های کناری

اکنون وقت مدلسازی پنجره‌های کناری است. در Polygon Mode، کمی چند ضلعی وارد کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image032.jpg

به Vertex بروید تا نقاط را با تصویر پیش‌زمینه هماهنگ کنید. به Polygon برگردید و در نمای Top در جهت عکس شکل را روی محور Y حرکت دهید. این کارتان باعث تورفتگی می‌شود.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image034.jpg

با انتخاب Chamfer لبه‌های سختی در Turbo Smooth بسازید. مثلث‌ها را ثابت کنید. سعی کنید هیچ یک از اشکال سه‌ نقطه‌ای یا پنج ‌نقطه‌ای جا نماند، به جز آنهایی که روی سطح صاف هستند. این کار باعث می‌شود تقسیمات تمیزتری در Turbo Smooth به وجود آید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image036.jpg

شکل را روی اتصال all quad ثابت کنید. از Remove برای حذف لبه‌ها استفاده کنید و با Cut لبه‌های جدید را وارد کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image038.jpg

 

استاد مژگان ستاری

مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max

و نرم افزارهای معماری

09121365185

مدلسازی درب اتومبیل

در لبه نشان داده شده Shift را نگه داشته و کمی روی محور Y حرکت کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image040.jpg

لبه‌های نشان داده شده را انتخاب و از Connect استفاده کنید تا حلقه جدیدی به میانشان بیافزایید. در حالت Vertex، گوشه را ثابت نگه داشته و به مرزها فضا دهید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image042.jpg

لبه‌هایی را انتخاب کنید که در را می‌سازند. به Chamfer بروید. هر مثلثی را تعیین کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image044.jpg

به حالت Polygon بروید. تمام چند ضلعی‌ها را در میان حدود Chamfer شده انتخاب کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image046.jpg

روی محور Y در جهت عکس Extrude کنید (به کمک Local Normal). با کلیک روی Delete چند ضلعی‌ها را حذف کنید. اکنون دو المان مجزا دارید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image048.jpg

با انتخاب مدیفایر Turbo Smooth ۳ تکرر به وجود آورید. مراقب باشید که لبه‌ها گرد باشند. می‌خواهیم لبه‌های نزدیک به ۹۰درجه باشند.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image050.jpg

بیایید روی بدنه کار کنیم. به حالت Element بروید و در را انتخاب و Hide کنید. ناچاریم گوشه‌ها را جمع کنیم بنابراین صاف نمی‌شوند. از Cut در حالت Vertex یا Edge استفاده کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image052.jpg

لبه باریکی که اینجا نشان داده شده را اضافه کنید تا مانع از ایجاد انحنا تحت TurboSmooth، در آن بخش شوید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image054.jpg

حلقه‌های تنگی بسازید تا لبه‌ها تند شوند. Turbo Smooth را روشن کنید تا لبه‌های سخت را ببینید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image056.jpg

برای ساختن گوشه‌های تیز، لبه‌های فشرده در شکل اول را به وجود آورید، سپس گوشه‌ها را به لبه‌های فشرده تبدیل کنید تا تحت TurboSmooth انحنا نیابند.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image058.jpg

گوشه چپ پنجره را نیز مانند شکل زیر پایین بیاورید. اکنون تمام لبه‌ها تیز هستند. به Element و بعد Unhide All بروید. Turbo Smooth را انتخاب کنید. این روشی است که میان اجزاء شکل (مش) شیارهای زیبایی را به وجود می‌آوریم.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image060.jpg

استاد مژگان ستاری

مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max

و نرم افزارهای معماری

09121365185

 

هندسه را اضافه کنید تا فضایی برای چرخ بسازید

همان طور که به مدلسازی ادامه می‌دهید، در بخش Edit Geometry، گاهی استفاده از Constraints بر روی رئوس زمانی که جابه‌جایشان می‌کنید مفید است. بدین ترتیب با شکلی که قبلا ساخته‌اید قاطی نمی‌شود. اگر Edge Constraint را انتخاب کردید پس زمانی که رئوس را جابه‌جا می‌کنید، آنها روی لبه‌ای که ساختید می‌مانند (می‌چسبند). اگر Face Constraint را انتخاب کنید، رأس یا رئوس به سطح چند ضلعی می‌چسبد که رویش است. بعد از پایان کارتان روی None بروید تا در حالت پیش‌فرض بماند.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image062.jpg

نکته: بعد از انتقال نقاط یا لبه‌ها Constraints را در حالت None قرار دهید.

باید دو لبه دیگه اضافه کنیم تا قسمتی که چرخ قرار خواهد گرفت انحنا یابد. حالا Constraints را به Edge تغییر دهید، و رئوس جدید را فشرده‌تر کنید تا زمانی که رئوس پایینی با انحنای پیش‌زمینه هماهنگ شود. بعد نوبت به قسمت سخت ساخت تمام نقاط چهارگانه می‌رسد. از Remove در حالت لبه استفاده کنید تا لبه‌های ناخواسته حذف شود. از Cut استفاده کنید تا لبه‌های جدید اضافه شود، به همین ترتیب از Target weld استفاده کنید تا نقاط حالت Vertexبه هم پیوند بخورند. به تدریج شکلتان شبیه به تصویر سمت راست می‌شود. در حالت Vertex مربعی برای دریچه باک گاز (بنزین) که در تصویر نشان داده شده بسازید. سپس همین کار را برای عقب انجام دهید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image064.jpg

ابجکت را ایزوله کنید و TurboSmooth را روشن کنید. ممکن است بدنه چکش کاری شده به نظر برسد. اینها فقط منحنی‌های عمودی هستند که باید صاف شوند.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image066.jpg

اینجا چند روش برای درست کردنشان وجود دارد:

در حالت Vertex نقطه‌ای را انتخاب کنید، سپس به کمک Orbit شکل را بچرخانید تا ببینید نقاط روی محور Y سمت داخل یا خارج هستند. مراقب باشید و این نقاط را روی محور Y به داخل یا خارج بکشید.

درحالت Vertex نقاط روی گودی را انتخاب کنید، رئوس را انتخاب کنید و از تنظیمات Relax استفاده کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image068.jpg

نماهای Top، Front و Back را انتخاب کنید تا مطمئن شوید شکل مطابق با تصویر پیش زمینه است.

در وضعیت Vertex (رأس) و Polygon (چند ضلعی) از Hide Selected، Unhide All و Hide Selected استفاده کنید تا ببینید آی خطوط عمودی انحنا دارند یا نه.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image070.jpg

اکنون بسیاری از لکه‌ها رفته‌اند. چند کار دیگر بهترش هم می‌کند.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image072.jpg

استاد مژگان ستاری

مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max

و نرم افزارهای معماری

09121365185

مدلسازی اجزاء کوچک

چند ضلعی را برای دریچه باک گاز Insert کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image074.jpg

لبه‌های جدید زیر را وارد کنید. سپس چهار ضلعی داخلی را Chamfer کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image076.jpg

چند ضلعی‌های داخل لبه‌های Chamfer شده را انتخاب کنید. در جهت عکس آن بخش را Extrude کنید. چند ضلعی‌ها را حذف کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image078.jpg

حالا می‌رویم سراغ شکاف میان باک و بدنه اصلی. اکنون هر دویشان اجزایی مجزا هستند. در حالت Polygon (چند ضلعی)، المان باک را پنهان کنید. پیش از اینکه به TurboSmooth بروید، لبه‌های بیرونی زیر را Chamfer کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image080.jpg

تمام المان‌ها را Unhide کنید. سپس بدنه را Hide کنید. همین کار را با شکل Chamfer شده کنید. تمام المان‌ها را Unhide کنید، سپس به TurboSmooth بروید. شکاف زیبایی با لبه‌های تمیز داریم.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image082.jpg

برای دستگیره باک، مانند شکل زیر لبه‌ها را اضافه کنید، سطح را انتخاب و در جهت عکس Extrude کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image084.jpg

لبه‌های سخت را Chamfer کنید. ببینید بعد از اعمال TurboSmooth چطور به نظر می‌رسد. این دستور سطح صاف را کج نمی‌کند. اکنون هر دو المان‌های مجزا هستند.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image086.jpg

همین کار را برای دستگیره در انجام دهید. حواستان به لبه‌هایی که هر دو المان را حبس کرده‌اند باشد.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image088.jpg

همین کار را برای چراغ‌های کنار عقب انجام دهید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image090.jpg

بدنه را بسط دهید

بسیار خوب، من شروع می‌کنم. مرز ابجکت را انتخاب کنید. کلید Shift را نگه بدارید، و روی محور X بکشید تا شکل ساخته شود.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image092.jpg

سطح Z را به صورت عمودی مرتب کنید. حالا نصفش را داریم. به محض اینکه این نیمه را مدلسازی کنیم با مدیفایر Symmetry معکوسش می‌کنیم. دو لبه را به بدنه اضافه کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image094.jpg

استاد مژگان ستاری

مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max

و نرم افزارهای معماری

09121365185

دریچه‌های کاپوت

حالا پیچیده‌تر می‌شود، اما همان اصول را دارد. تعداد سه ضلعی‌ها را کاهش دهید، به جز سطح صاف. روی سطوح منحنی سه ضلعی‌ها می‌توانند تحت زیر بخش TurboSmooth به شکل فشار وارد کنند. تمام چند ضلعی‌های چهار نقطه ای (quad) را در صورتی که برای زیربخش صاف مقدور است امتحان کنید.

همان طور که می‌بینید فرورفتگی در حالت Polygon به وجود آوردید و برش‌هایی روی شکل بسازید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image096.jpg

درنمای top می‌توانید هندسه هر چند ضلعی را ببینید. حواستان به لبه‌های عمودی باشد که کمی روی صافی سطح اثر می‌گذارند. چند ضلعی‌ها را انتخاب و حذف کنید تا سوراخ‌ها به وجود آیند.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image098.jpg

برای اینکه کمی به آن شکل دهید، همان طور که در شکل می‌بینید لبه‌ها را انتخاب کنید و کمی روی محور Z بالا ببرید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image100.jpg

TurboSmooth را روشن کنید، و باید به شکلی مانند زیر برسید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image102.jpg

سپر را بسازید

حالا دیگر تکنیک‌های ابتدایی مدلسازی با رئوس، لبه‌ها، چند ضلعی و ابزارهای ساده را یاد گرفته‌اید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image104.jpg

چند ضلعی‌های زیر را انتخاب کنید و کمی Extrude کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image106.jpg

لبه وسط را انتخاب کنید. آن را پایین بکشید و کمی به چپ ببرید. به وضعیت Vertex بروید و حتی به نمای Top و به پیش زمینه دقته کنید. لبه‌های Chamfer شده بیشتری را اضافه کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image108.jpg

جایی که سپر جدا می‌شود چند ضلعی‌ها را اضافه کنید. بخش مورد نظر را در جهت عکس Extrude کنید. TurboSmooth را روشن کنید تا نتیجه را ببینید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image110.jpg

سپر کناری نیز به همین ترتیب است.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image112.jpg

 

استاد مژگان ستاری

مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max

و نرم افزارهای معماری

09121365185

چراغ‌های راهنما

با ابجکت مربع شکل شروع کنید. از استوانه ۸ ضلعی استفاده کنید. روی سطح راست کلیک کنید و See Through را انتخاب کنید. مدیفایر TurboSmooth را اضافه کنید. سپس اصلاحات زیر را انجام دهید. در نهایت حالت Polygon را انتخاب کنید، چند ضلعی‌ها را انتخاب و حذف کنید تا شکل به المان‌ها تقسیم شود.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image114.jpg

به توسعه شکل ادامه دهید. چراغ‌های نهایی من را در زیر می‌بینید (۴ المان):

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image115.png

مش شبکه‌ای

در نمای Front با توجه به تنظیمات خط بسازید. سپس دکمه Shift را نگه بدارید و درگ کنید تا clone شود. Copy را انتخاب کنید و تعداد را روی ۳۰ بگذارید. به عقب برگردید و خط افقی را هم به تعداد لازم کپی کنید. در نهایت یکی از خطوط را انتخاب و روی Attach Multi کلیک کنید تا ابجکت واحدی ساخته شود.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image118.jpg

3ds max car front grill

نمای عقب

پشت هم مثل قبل است… با ابجکت مسطحی شروع کنید و شیوه‌های مدلسازی را انجام دهید تا لبه‌ها، رئوس و چندضلعی‌ها با مهارت انجام شوند. پایین المان‌های مجزا را می‌بینید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image122.jpg

در اینجا نتایج را بعد از اعمال TurboSmooth می‌بینید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image124.jpg

المان‌های دیگر

تمام المان‌های دیگر درست به همین شیوه ای که در زیر می‌بینید ساخته می‌شوند.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image126.jpg

روی Editable Poly مدیفایر Symmetry را اضافه کنید. برای جوشکاری خودکار مدیفایر Threshold را انتخاب کنید. روی Mirror کلیک کنید و به آهستگی نیمه معکوس را تا وقتی سر جایش قرار گیرد جا به جا کنید.

http://www.tutorialboneyard.com/wp-content/uploads/2013/01/carmodel_image128.jpg

 

 

 

 

استاد مژگان ستاری

مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max

و نرم افزارهای معماری

09121365185

  • مدرس نرم افزارهای معماری

آموزش تریدی مکس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اینستاگرام استاد مژگان ستاری