آموزش تری دی مکس ، قسمت 3
آموزش تری دی مکس ، قسمت 3
این قسمت مربوط به فیلم شماره 0003 آموزش 3Ds Max می باشد
آموزش تری دی مکس (3ds Max)، قسمت 3
با دسترسی پیدا کردن به گزینه import (فرمان اول) ، میتوان فایلهای نرمافزارهای متفاوت با پسوندهای مختلف را وارد محیط نرمافزار بکنیم ؛ همچنین در هنگام وارد نمودن فایل باید فرمت مورد نظر را انتخاب کنیم . با فرمان بعدی یعنی گزینه Merge میتوان اشیای از قبل ذخیره شده در صحنه را وارد محیط کرد و مجددا از آن استفاده کنیم .
فایلهای Merge شده حتما باید توسط 3d Max و نه نرم افزارهای دیگر ذخیره شوند ، بنابراین فرمان import در این مواقع برای وارد کردن فایل از نرمافزارهای مختلف دیگر به کار میآید . با گزینه merge animation میتوان انیمیت مورد نظر خود را از صحنه دیگر به داخل صحنه فعال merge کنیم و انیمیشن یک شی را به شی موجود داخل صحنه اختصاص دهیم . زمانیکه دو شی مورد نظر هم نام باشند میتوان با فعال شدن گزینه Replace شی سبکتر را با شی سنگینتر جایگزین کنیم .
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
جهت share کردن فایل مربوطه برای اجرای اعمال به طور همزمان بر روی صحنه تحت شبکه توسط چند کاربر از گزینه xrefe (external reference files) میتوان استفاده کرد . برای وارد کردن فایلهای مختلف مانند Texture یا فایلهای 3d با پسوندهای مختلف از اینترنت به محیط نرمافزار از asset browser استفاده میکنیم . برای ذخیره کردن صحنه یا فایل مورد نظر در قسمت file و زدن گزینه save این عمل انجام میشود و برای ذخیره کردن در فایل جدید از گزینه save as استفاده میکنیم . برای صرفهجویی در زمان save as از طریق منوی customize ¬ preferences ¬ on save increment این گزینه را فعال کرد و save as به صورت اتوماتیک با زدن گزینه save انجام میپذیرد .
همچنین با رفتن بر روی منوی customize ¬ preference ¬ انتخاب تب file ¬ فعال کردن گزینه auto back up میتوان از صحنه مورد نظر در نرمافزار back up گرفت.
با رفتن در قسمت file و انتخاب گزینه archive و انتخاب نام و سپس save کردن آن ، اطلاعات مربوط به صحنه در فایل نامگذاری شده ذخیره میگردد.
در هنگام باز شدن نرم افزار معمولا چند فایل کمکی که مسئول اعمال تنظیمات خاص بر روی نرمافزار هستند ، بازخوانی خواهند شد که اولین فایل برای اعمال تغییرات روی نرمافزار 3d max.ini میباشد.
برای دسترسی به این گزینه از مسیر پایین عمل میکنیم :
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
بنابراین با هر تغییر و بستن برنامه، تغییرات در فایل 3d max.ini ذخیره میشود ؛ به طور مثال فایل که در حالت direct 3d است ، با تایپ حالتهای دیگر و ذخیره فایل مورد نظر تغییرات اعمال شده انجام میشود .
فایل کمکی بعدی در هنگام باز شدن نرمافزار max start است که توسط کاربرها ساخته میشود بدین صورت که با تعیین تنظیمات پیشفرض برای نرمافزار ، نرمافزار 3d با همان تنظیمات پیشفرض تعیین شده باز میشود . به طور مثال ؛ در صورتیکه کاربر نیاز به زمینی به طور دائم داشته باشد و با هر بار باز شدن نرم افزار ، این زمین در اختیار ما قرار گیرد ، در این حالت ایجاد فایل max start کردهایم ؛ بنابراین برای دسترسی داشتن به این قابلیت فایل مورد نظر را در داخل فایل scenes با نام max start ذخیره میکنیم . در صورت پاک شدن اتفاقی فایل 3d max .ini با یکبار ریست نمودن مجدد نرمافزار میتوان فایل را در مسیر گفته شده ایجاد کرد.
برای تغییر مسیر ذخیره سازی با کلیک بر روی گزینه scenes و انتخاب Modify مسیر جدید را انتخاب میکنیم ؛ بنابرای پس از این با ریست کردن نرمافزار هر بار فایل max start در مسیر جدید جستجو میشود .
فایل کمکی بعدی max start.cui است که مسئول تنظیم کردن فرم Interface از جمله رنگ ، iconها ، میزان intensity grid میباشد. با باز کردن max start.cui میتوانیم تغییراتی را بر روی آن اجرا نماییم ، که این فایل قلب تمام تغییرات بر روی Interface نرم افزار میباشد.
برای دسترسی به این گزینه از مسیر زیر استفاده میکنیم :
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
فایل کمکی بعدی plug in.in است که مسیر Plug in های نصب شده را تعیین میکند. زمانیکه Plug in را بر روی نرمافزار نصب میکنیم ، با اضافه کردن اتوماتیک مسیر به این قسمت توسط Plug in مربوطه ، نرم افزار از این مسیرها برای باز خوانی فایلهای مرتبط به Plug in استفاده میکند.
فایل بعدی start up.ms است که وظیفه بازخوانی فایلهای مرتبط به max script را دارد.
نرمافزار 3d max بسیار هنگ میکند ، بدین منظور به دلیل اینکه اطلاعات داخل رم است ، نرم افزار این فایلها را ریکاوری کرده و در داخل auto back up (در داخل فولدر document) ذخیره می نماید . همچنین میتوان این مسیر را از طریق customize ¬ انتخاب configure user paths تغییر داد. در برخی موارد نرمافزار قادر به back up گرفتن نمیباشد بنابراین بهتر است بعد از هر تغییر در فایل آن را ذخیره کنیم.
این متن در شماره بعدی ( آموزش تری دی مکس قسمت 4) ادامه دارد…
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری