آموزش تری دی مکس ، قسمت 14
آموزش تری دی مکس ، قسمت 14
این قسمت مربوط به فیلم شماره 0014 3Ds Max می باشد
بر حسب نیاز می توانیم از گزینه edit name selection set (sub object) نیز استفاده نماییم, که در این صورت دسته انتخابی را در داخل sub object ها هم می توانیم ذخیره کنیم. وقتی ما در داخل sub object قرار داریم قسمت edit name selection set از لحاظ شکلی و نوع کاربری نیز تغییر خواهد کرد.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
این پنجره یک پنجره modal می باشد و به زیر این پنجره دسترسی نخواهیم داشت.
در پنجره(Sub Object) edit name selection set قادر نیستیم که ,گروه جدیدی را ایجاد نماییم, ولی همچنان همانند کادر selected by name , از دو کلید{ ctrl و shift } می توانیم استفاده کنیم.
با گرفتن کلید ctrl قادر هستیم که گروهی را به گروههای قبلی اضافه ای را داشته باشیم و با کمک گرفتن از کلید shift خواهیم توانست با انتخاب گروه اول و آخر به صورت یکجا تمام گروهها را بلوکه کنیم و انتخابی را انجام دهیم.
توسط گزینه delete گروه مورد نظر را حذف می کند.
با ایجاد نمودن دو گروه انتخابی ,در داخل sub object مورد نظرمان , هنگامی گزینه (a-b ) subtractرا فعال می کنیم ,گروه b را از گروه a کسر می کند و چنانچه گزینه (b-a ) subtract را فعال نماییم گروه ها را بر عکس بالا از هم کسر می کند.
با در دست داشتن گزینه combine ,این امکان ایجاد می شود که دو تا گروه انتخابی را با همدیگر ترکیب کنیم.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
فرمان intersection باعث میشود که مرکز بر خورد یا قسمت مشترک دو گروه را برای ما ترکیب و در قالب یک گروه انتخابی گردد.
این پنجره فقط در داخل sub object به این شکل خواهد بود و اگر یک گروه انتخابی در اختیار داشته باشیم و بخواهیم ,این گروه را جابه جا کنیم ؛این انتقال فقط بین دو شی که از لحاظ مثلا:تعداد vertex با هم مشترک هستند رخ می دهد و همچنین از لحاظ مدل editable نیز باید با یکدیگر هماهنگ باشند.
در edit menu چنانچه پارامتر select all را فعال نماییم , تمام اشیا موجود در داخل صحنه را برای ما انتخاب می کند که hot key آن برابر با کلید {ctrl + a} میباشد .
همچنین با فعال نمودن گزینه select none می توانیم اشیا را از حالت انتخاب خارج کنیم که با گرفتن کلید {ctrl+d} از روی keyboard این گزینه فعال می گردد.
با انتخاب یک شی در داخل صحنه و فعال نمودن گزینه select invert ,اشیای دیگر را برای ما انتخاب می نماید, که توسط کلیدهای {ctrl+i}قادر هستیم که به این گزینه دسترسی پیدا کنیم .
در واقع توسط گزینه select byقادر خواهیم بود که , انتخابی را بر روی اشیا موجود در صحنه بر اساس رنگ , نام ,region داشته باشیم .
با فعال نمودن گزینه select by color ,تمام اشیا با رنگ های مشابه را انتخاب می کند.
بر اساس نام و کادر region نیز می توانیم انتخابی را در داخل صحنه ایجاد کرد.
نرم افزار دارای 2 حالت انتخاب می باشد یکی window و دیگری crossing که این قابلیتها در main toolbar نیز موجود می باشند و قادر هستیم بین این دو حالت جابجایی را نیز انجام دهیم ,که به طور پیش فرض این گزینه روی حالت crossing می باشد.
با باز کردن کادر region تمام اشیا, چه اشیایی که به صورت کامل در این کادر قرار می گیرند و چه اشیای که به صورت نیمه در این کادر قرار گرفته اند, همه برای ما انتخاب می شوند این اتفاق به دلیل اینکه ما در مد crossing هستیم صورت می پذیرد ولی وقتیکه حالت window را انتخاب نماییم فقط اشیایی که داخل کادر region ما قرار دارند انتخاب میشوند حتی اگر مقدار کمی از شی هم, بیرون باشد ,عمل انتخاب بر روی آن شی صورت نمی پذیرد.
ما از قابلیت اتوماتیک cross و windowهم می توانیم استفاده کنیم چنانچه ما از راست به چپdrag و یا کادری رو باز کنیم حالت cross رخ می دهد و همه اشیا انتخاب می شوند و اگر از چپ به راست کادری را باز کنیم ,به حالت window دسترسی پیدا می کنیم و فقط اشیای که کاملا در داخل کادر هستند انتخاب می شوند .
برای دسترسی پیدا کردن به گزینه های بالا میتوانیم از تصاوی زیر استفاده نمایم.
وظیفه گزینه select similar ,انتخاب کردن گروهی به صورت یکجا ,از اشیایی که شبیه به هم هستند.
این گزینه بر حسب فرمت اشیا ,که از کدام نرم افزار در واقع آن شی را وارد کرده ایم, انتخاب را انجام می دهد ,همچنین ما می توانیم حتی بر حسب لایه ها هم انتخابی را بر روی محیط اعمال کنیم .
با انتخاب نمودن یک شی به عنوان شی اصلی , چنانچه گزینه select similar فعال نماییم,خواهیم دید که تمام اشیای هم تیپ و شبیه را برای ما انتخاب می کند.
و همچنین اگر اشیا مرتبط ,در قالب با یک ,poly ,mesh و یا editable خاص بودند بر حسب نوع آن editable این انتخاب را انجام می دهند.
به کمک این گزینه object های هم تیپ که در واقع دارای تشابهی هستند را می توانیم به صورت هم زمان و با یک کلیک انتخاب کنیم.
در داخل خود نرم افزار 3d max ما بر حسب فرمت ها و نوعهای مختلف اشیا می توانیم انتخابی را داشته باشیم ,برای دسترسی پیدا کردن به گزینه select similar از روشها زیر می توانیم استفاده کنیم :
که اولین روش فعال کرد کلیدها {ctrl + Q} می باشد , روش بعد استفاد کردن از منوی edit و انتخاب نمودن این گزینه است .
و آخرین راه استفاده کردن از quad menu می باشد.
این متن در شماره بعدی ( آموزش تری دی مکس قسمت 15) ادامه دارد…
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185