متریال در تری دی مکس
متریال در تری دی مکس
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
دستور Material در 3dmax :
برای دستیابی به منوی material می توان از منوی material editor یا از کلید M استفاده کرد. پس از زدن کلید m منوی مربوطه باز می شود.
هر یک از کره هایی که در منو دیده می شود به عنوان یک ظرف برای آماده کردن متریال مورد نظر قبل از اضافه کردن متریال به شکل مورد نظر می باشد. با کلیک راست روی هر یک از کره ها می توان تعداد آنها را در منوی باز شده زیاد کرد.
sample type : نوع کره ها را تغییر می دهد و از کره به استوانه یا مکعب تبدیل میکند. با کلیک روی این گزینه و نگه داشتن ماوس کادر آبشاری باز می شود. و با حرکت ماوس و رها کردن کلیک روی هر کدام از موارد آن مورد جایگزین کره می شود.
back light : این گزینه مربوط به نوری است که از پشت به شکل می تابد و برای تنظیم سایه های شکل می باشد.
background : این گزینه یک صفحه شطرنجی در پشت کره می اندازد که در ساختن شیشه و برای دیدن شفافیت شیشه به کار می رود.
assign material to selection : این گزینه برای نسبت دادن متریال به شکل مورد نظر می باشد. در این قسمت نوع جسم را از نظر ماده تعیین می کنیم. که در حالت پیش فرض گزینه blinn تعیین شده است که شامل تمام مواد می شود. در حالت wire نمای سیمی شکل دیده می شود.
blinn basic paameters : در این قسمت تنظیمات مربوط به رنگ و ماده و... را وارد می کنیم.
ambient یا رنگ محیطی : رنگ خفیفی که شکل از محیط می گیرد.
Diffuse : رنگ یا طرح اصلی رنگ یا طرح اصلی موضوع مورد نظر را تعیین می کند.
نکته: ambient , diffuse در حالت پیشفرض با یکدیگر قفل شده اند، زیرا نور ambient تاثیر زیادی روی شکل ندارد. در قسمت diffuse در جلوی قسمت تعیین رنگ یک مربع خاکستری مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آن منوی مربوطه باز می شود. و برای دادن طرح به شکل بر روی گزینه Bitmap دوبار کلیک می کنیم و مسیر نصب برنامه یا قسمتی که طرح مورد نظر قرار دارد را وارد می کنیم. و پس از ok کردن منویی بر روی قسمت material editor ظاهر می شود که تنظیمات مربوط به طرح مورد نظر می باشد. همانطور که مشاهده می نمایید طرح انتخابی شما بر روی کره ی مورد نظر نشسته است. در قسمت coordinates تنظیمات مربوط به طرح قرار داده شده استTexture در این حالت طرح مورد نظر دقیقا بر روی کره می نشیند.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
environ : در این حالت طرح به شکل عکس بر روی کره می نشیند. این قسمت مربوط به طرز چیدن طرح بر روی کره می باشد.
Offset : از این گزینه برای چرخاندن طرح در محور های X و Y استفاده می شود.
Tiling : از این گزینه برای فشردگی شکل در محور های u,v استفاده می شود.
Mirror : طرح را بر روی شکل قرینه می کند.
Angle : برای چرخاندن شکل در سه محور u,v,w بکار میرود.
پس از انجام دادن تنظیمات با زدن گزینه go to parent به حالت اول بر می گردیم. در کادر جلوی diffuse حرف M دیده می شود که نشان می دهد کره ی مورد نظر طرح یا map گرفته است.
Opacity : میزان شفافیت شکل (حالت شیشه ای)
Maps : در این قسمت تمام موارد بالا وجود دارد. علاوه بر آنها موارد زیر نیز وجود دارد.
Bump ایجاد برجستگی در شکل : این گزینه برای برجسته کردن متریالی که روی object مورد نظر ریخته شده است بکار می رود. بدین منظور گزینه none در جلوی آنرا زده و متریال مورد نظر را انتخاب کرده و در منوی باز شده در قسمت coordinates تنظیمات آنرا انجام می دهیم.
Specular نور یا طرح انعکاسی: این گزینه نوری که شکل در بازتاب نور تابیده شده به آن انعکاس می دهد را تعیین می کند.
Specular level : شدت نور انعکاسی
Glossiness : تعیین جنس ماده برای انعکاس که به حالت شیشه ای نزدیکتر یا دورتر می شود.
Soften : تعیین نرمی و سختی جسم و تاثیر آن در بازتاب
Self-illumination : میزان درخشندگی خود شکل
Texture : برای این می باشد که شکل را بر روی object اولیه بصورت پوسته کشیده و environ برای این می باشد که شکل را بصورت عکس بر روی object قرار دهد.
در قسمت offset می توان طرح را در دو جهت x و y حرکت داده و طرح مورد نظر را بوجود آورد.
در قسمت tiling می توان حالت چیدن و فشردگی طرح را کم و زیاد کرد.
حالت mirror طرح را قرینه و حالت tile طرح را بصورت کاشی کنار هم می چیند.
از گزینه angle برای چرخش طرح در ۳ جهت استفاده می شود.
منوی Raytrace Material : این منو برای ایجاد انعکاس در شکل بکار می رود. بدین منظور گزینه none در جلوی آنرا زده و در صفحه باز شده گزینه Raytrace را انتخاب می کنیم.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185