نورپردازی در تری دی مکس 3dmax
نورپردازی در تری دی مکس 3dmax
از منوی create - light می توان به انواع نورپردازی در نرم افزار 3dmax دست پیدا کرد. در اینجا ما به بررسی ۶ نور رایج در 3dmax می پردازیم.
Target spot , free spot : این دو نور منابع نوری می باشند که شعاع نوری آنها بصورت مخروطی شکل می باشد. مانند چراغ قوه تفاوت این دو نور این می باشد که در نور target پرتاب نور به سمت هدف مشخصی می باشد. و در نور free پرتاب نور هدف و مقصد خاصی ندارد.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
برای ایجاد نور target در تریدی مکس کافیست تا در روی صفحه با ماوس کلیک کرده و ماوس را کشیده و کلیک را رها کنیم تا نور کشیده شود. ولی در نور free کافیست تا یک کلیک در صفحه کنیم تا نور ایجاد شود. در قسمت modify این نور در قسمت general parameters داریم:
Light type : در این قسمت می توان نور را روشن و خاموش کرد و نوع آن را مشخص کرد. و هدف دار یا بدون هدف بودن آنرا معین نمود.
Shadows : در این قسمت سایه های شکل را روشن و یا خاموش می کنیم. توجه کنید که در این قسمت سایه های شکل های که نور به آنها می تابد را خاموش و روشن می کنیم.
در قسمت use global setting در واقع بهترین تنظیمات سایه ای را انتخاب می کنیم که بهتر است همیشه روشن باشد. و در پایین نوع سایه را انتخاب می کنیم که باید متناسب با موتور رندر ما باشد که در حالت موتور رندر default این برنامه باید در حالت shadow map قرار گیرد.
Intensity , color , attention : تنظیمات مربوط به حجم، شدت و رنگ نور.
Multiplier : شدت و رنگ نور را مشخص می کند.
decay : به روشنایی و یکسان سازی نور decay می گویند. که در اینجا بوسیله دو نوع فیلتر نور از حالت یکسان خود خارج می شود.
Near attention , Far attention : محدوده نور پردازی و محدوده تاثیر نور بر اشیاء می باشد.
Spotlight parameters : تنظیمات hotspot , falloff برای ایجاد نیم سایه و سایه می باشند. hot spot برای ایجاد مرکز نور و fall off برای ایجاد نیم سایه می باشد.
Target direct , Free direct : این دو نوع نور نورهای استوانه ای هستند. تفاوت این دو نور و طرز کشیدن آنها همانند نور های spot می باشد و modify این نور ها هم مانند همان نورهای spot می باشد.
Omni : این نوع نور منبع نور گسترده می باشد. که با توجه به شدت آن می توان نور خورشید باشد و یا نور لامپ یک آباژور تزیینی. modify این نور نیز همانند ۴ نور قبل می باشد.
Sky Light : این نور، نور آسمان می باشد. و در طراحی های خارجی در بالای طرح قرار می گیرد. پس از قرار دادن این نور باید به منویrender scene یا F10 رفته و در قسمت advanced lighting گزینه light tracer را انتخاب نمایید.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
Camera یا دوربین در تری دی مکس
از منوی create - camera می توانید به دو نوع دوربین دست یابید.
Target , Free : تفاوت این دو نوع دوربین در این می باشد که دوربین free بدون هدف می باشد. ولی دوربین target هدف دار می باشد. در modify این دوربین داریم:
Parameters : تعیین پارامترها
Lens : دهنه لنز دوربین را بصورت دستی کم یا زیاد می کند.
Fov : دهانه لنز را در با اولویت در جهتی که با کلید آبشاری در سمت چپ آن مشخص می کنیم، کم یا زیاد می کند.
Stock lenses : اندازه های پیش فرض تعیین شده از روی لنز های موجود در بازار می باشد.
Type : نوع دوربین را مشخص می کند که target یا free باشد.
Show cone : نقاط کور نور پردازی را در دوربین تصحیح می کند.
Show horizon : خط افق را مشخص می کند.
Environment range : محدوده دید دوربین مربوط به محیط و افکت های نوری را مشخص می کند.
Clipping planes : محدوده دید دوربین مربوط به اشیاء را مشخص می کند.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185