آموزش تریدی مکس 23
Capsule
به کمک ) Capsule ( م یتوانید یک شئ به شکل کپسول در تر یدی مکس
ترسیم نمایید. برای ترسیم این آبجکت از قسمت ) Object Type ( دکمۀ
Capsule( ( را انتخاب کنید.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
Creation Method rollout
برای ترسیم دو شیوه برای ما فعال م یباشد:
Edge : از لب هب هلبۀ ترسیم م یشود. یعنی ب هصورت قطری این ترسیم صورت
م یگیرد.
Center : از مرکز به بیرون ترسیم م یشود. یعنی ب هصورت شعاعی این ترسیم صورت م یگیرد.
توجه: در صورت نگ هداشتن کلید ) Ctrl ( از روی کیبورد باعث چرخش آبجکت حین ترسیم خواهد شد.
Parameters rollout
Radius : تعیی نکنندۀ شعاع کپسول
Height : تعیین ارتفاع کپسول
Overall/Centers : با انتخاب گزینۀ Overall ، زمانی که ارتفاع شئ را تغییر
م یدهیم، ارتفاع کلی شئ را از منته االیه شئ تا بالاترین نقطۀ شئ در نظر
م یگیرد و در این مدل از یک سیستم ارتفاع کلی استفاده م یشود.
در صورتی که با انتخاب گزینۀ ) centers ( ارتفاع بدون احتساب کلاه کها و
فقط قسمت استوانه محاسبه م یشود.
Sides : تعداد سگمن تهای پهلو
Height Segs : تعداد سگمن تهای ارتفاع
Smooth : با گذاشتن این تیک گرو ههای هموارسازی ) )Smoothing Groups
فعال م یشوند.
Slice On : به کمک این گزینه م یتوان مقطع آبجکت را برش زد.
Slice From, Slice To : نقطۀ آغاز ) From ( و نقطۀ پایان ) To ( را م یتوان
مشخص نمود.
Generate Mapping Coords : این چ کباکس فرصت ایجاد مختصات م پدهی را بر روی آبجکت مهیا م یکند.
Real-World Map Size : با فعا لکردن این چ کباکس امکان قرارگیری تکسچر بر روی آبجکت با اندازۀ واقعی مهیا
م یشود.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
Spindle
به کمک ) Spindle ( میتوانید یک شئ به شکل دو مخروط رویهمقرارگرفته
در تریدی مکس ترسیم نمایید. برای ترسیم این آبجکت از قسمت ) Object
Type ( دکمۀ ) Spindle ( را انتخاب کنید.
Creation Method rollout
برای ترسیم دو شیوه برای ما فعال میباشد:
Edge : از لبهبهلبۀ ترسیم میشود. یعنی بهصورت قطری این ترسیم صورت
میگیرد.
Center : از مرکز به بیرون ترسیم میشود. یعنی بهصورت شعاعی این ترسیم صورت میگیرد.
توجه: در صورت نگهداشتن کلید ) Ctrl ( از روی کیبورد باعث چرخش آبجکت حین ترسیم خواهد شد.
Parameters rollout
Radius : تعیینکنندۀ شعاع استوانه
Height : تعیین ارتفاع استوانه
Cap Height : ارتفاع مقاطع
Overall/Centers : با انتخاب گزینۀ Overall زمانی که ارتفاع شئ را تغییر
میدهیم، ارتفاع کلی شئ را از منتهاالیه شئ تا بالاترین نقطۀ شئ در نظر
میگیرد و در این مدل از یک سیستم ارتفاع کلی استفاده میشود.
در صورتی که با انتخاب گزینۀ ) centers ( میتوانیم ارتفاع قسمت مقطع
شئ ) cap ( را توسط گزینۀ Cap Height تغییر دهیم و قادر میباشیم توسط
گزینۀ Height تغییراتی را بر روی ارتفاع مرکز شئ انجام دهیم.
Blend : باعث ایجاد پخی در لبۀهای آبجکت میشود.
Sides : تعداد سگمنتهای پهلو
Cap Segs : تعداد سگمنتهای مقاطع
Height Segs : تعداد سگمنتهای ارتفاع
Smooth : با گذاشتن این تیک گروههای هموارسازی ) Smoothing Groups ( فعال میشوند.
Slice On : به کمک این گزینه میتوان مقطع آبجکت را برش زد.
Slice From, Slice To : نقطۀ آغاز ) From ( و نقطۀ پایان ) To ( را میتوان مشخص نمود.
Generate Mapping Coords : این چکباکس فرصت ایجاد مختصات مپدهی را بر روی آبجکت مهیا میکند.
Real-World Map Size : با فعالکردن این چکباکس امکان قرارگیری تکسچر بر روی آبجکت با اندازۀ واقعی مهیا
میشود.
L-Ext
به کمک ) L-Ext ( م یتوانید یک شئ به شکل حرف ) L( در تر یدی مکس
ترسیم نمایید. برای ترسیم این آبجکت از قسمت ) Object Type ( دکمۀ
L-Ext( ( را انتخاب کنید.
Creation Method rollout
برای ترسیم دو شیوه برای ما فعال م یباشد:
Corners : از گوشه به گوشه ترسیم م یشود. یعنی ب هصورت قطری این
ترسیم صورت م یگیرد.
Center : از مرکز به بیرون ترسیم م یشود. یعنی ب هصورت شعاعی این ترسیم صورت م یگیرد.
توجه: در صورت نگ هداشتن کلید ) Ctrl ( از روی کیبورد باعث مساو یماندن اضلاع حین ترسیم خواهد شد.
Parameters rollout
Side/Front Length : اندازۀ طول پهلو و روب هرو
Side/Front Width : اندازۀ عرض پهلو و روب هرو
Height : اندازۀ ارتفاع
Side/Front Segs : تعداد سگمن تهای پهلو و روب هرو
Width/Height Segs : تعداد سگمن تهای عرض و ارتفاع
Generate Mapping Coords : این چ کباکس فرصت ایجاد مختصات
م پدهی را بر روی آبجکت مهیا م یکند.
Real-World Map Size : با فعا لکردن این چ کباکس امکان قرارگیری تکسچر
بر روی آبجکت با اندازۀ واقعی مهیا م یشود.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185