آمورش تریدی مکس 80
Material Editor
از متریال ادیتور جهت ساخت و مدیریت متریال استفاده م یشود. در این فصل ب هصورت کامل Material Editor
را در تر یدی مکس آموزش خواهیم داد.
رو شهای دسترسی به Material Editor
Main Toolbar > Material Editor flyout > (Material Editor): Compact
Main Toolbar > Material Editor flyout > (Material Editor): Slate
Default menu: Rendering menu > Material Editor
کلیدمیا نبر < M
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
حال تهای متریال ادیتور
Material Editor : در قالب دو مد در اختیار ما قرار م یگیرد.
Compact Material Editor : در این حالت رابط کاربری مختصرتری نسبت به
Slate Material Editor( ( نیز دارا م یباشد. جهت ساخت متریا لهای ساده و یا
استفاده از متریا لهایی که از قبل ساخته شد هاند مورد استفاده قرار م یگیرد.
Slate Material Editor : فرم جدیدی است که به ما اجازه م یدهد ارتباطات
بین م پها و متریا لها را مشاهده کنیم و در کل فرم مطلو بتری را جهت
مدیریت متریا لها در اختیار ما قرار م یدهد.
Sample Slots
به هر یک از این کادرها که در خود یک گوی دارند اصطلاحاً ) )Slot
میگویند. اسلاتها ) Slot ( وظیفۀ نمایشدادن متریال یا مپها را بر عهده
دارند.
Hot and Cool Materials
اصطلاحاً به متریالهای نسبتدادهشده به آبجکتها ) Hot ( و به
متریالهایی که به هیچ یک از آبجکتهای صحنه نسبتدادهنشده ) )Cool
گویند.
چپ: در صورتی که یک متریال را به یک آبجکت درون صحنه نسبت دهیم در چهارگوشۀ آن چهار مثلث فعال میشود.
در صورت انتخاب آبجکت مرتبط به متریال مثلثها به شکل توپر ظاهر میشوند.
وسط: در صورتی که یک متریال را به یک آبجکت درون صحنه نسبت دهیم در چهارگوشۀ آن چهار مثلث فعال
میشود. در صورتی که آبجکت مرتبط به متریال در حالت انتخاب نباشد مثلثها به شکل توخالی ظاهر میشوند.
راست: در صورتی که یک متریال را به هیچ یک از آبجکتهای درون صحنۀ نسبت داده نشده باشد.
Assign Material to Selection
به دو شیوه امکان نسبتدادن متریال به آبجکتها امکانپذیر است.
روش اول: ) Assign Material to Selection ( که جلوتر بهصورت کامل شرح داده میشود.
روش دوم: ) Drag and drop ( نمودن گوی متریال بر روی آبجکتها
توجه: در صورتی که چند آبجکت در حالت انتخاب باشند و با استفاده از روش
دوم این کار را انجام دهیم با پنجرۀ زیر روبهرو میشویم.
Assign to Object : فقط به آبجکتی که نشانگر موس بر روی آن رهاشده
اعمال میشود.
Assign to Selection : کل آبجکتهایی در حالت انتخاب هستند، اعمال
میشود.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
Sample Slot Right-Click Menu
با راست کلیک نمودن رو اسلاتها ) Slot ( یک منو باز میشود که هر یک
وظیفهای را بر عهده دارد.
Drag/Copy : با ) Drag and drop ( نمودن اسلاتها ) Slot ( بر روی یکدیگر عمل
کپی صورت میپذیرد.
Drag/Rotate : امکان چرخش گوی میسر میگردد.
Rest Rotation : امکان ریستکردن چرخش میسر میگردد.
Render Map : تهیۀ رندر از مپ امکا نپذیر م یشود.
Options : پنجرۀ تنظیمات باز م یشود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
Magnify : به کمک این گزینه ) Slot ( ب هصورت بزرگ برای ما نمایش داده
م یشود و همچنین با دوبار کلی کنمودن بر روی ) Slot ( این عمل ممکن م یشود.
Auto : با فعا لبودن این تیک تغییرات ب هصورت اتوماتیک صورت م یپذیرد.
Update : در صورت غیرفعا لبودن ) Auto ( برای مشاهدۀ تغییرات باید روی
دکمۀ ) Update ( کلیک کنید.
Select By Material : انتخاب آبجک تها بر اساس متریال نسب تداد هشده
امکا نپذیر م یشود.
Highlight Assets in ATS Dialog : در صورت استفاده از یک ) )Bitmap
این گزینه برای ما فعال م یشود و با کلیک بر روی این گزینه پنجرۀ
Asset Tracking( ( باز م یشود.
Sample Windows options
در پنجرۀ ) Material Editor ( تنها امکان مشاهدۀ Slot( 24 ( را خواهید داشت.
3X2 Sample Windows : سه ستون و دو ردیف
3X5 Sample Windows : پنج ستون و سه ردیف
4X6 Sample Windows : شش ستون و چهار ردیف
Compact Material Editor Tools
Controls below the toolbar
Pick Material From Object : با زدن بر روی این دکمه یک قطر هچکان فعال م یشود که با کلیک بر روی آبجکت
مور دنظر متریال آن در ) Slot ( فعال نمایش داده م یشود.
Name Field : نا مگذاری برای متریال و م پها به کمک این قسمت امکا نپذیر م یشود.
Type Button : با کلیک روی این گزینه امکان تعیین فرمت متریال میسر م یگردد که در ادامه به
آن خواهیم پرداخت.
Buttons below the sample slots (the "toolbar"(
Get Material : با زدن بر روی این دکمه پنجرۀ ) Material/Map Browser ( باز م یشود که امکان انتخاب یک
متریال یا مپ به ) Slot ( فراهم م یشود.
Put Material to Scene : از این گزینه جهت ب هروزرسانی متریا لهای درون صحنه استفاده م یشود. در صورتی
که متریا لهای هم نام دارید با زدن بر روی این گزینه متریا لهای تمامی آبجک تها ب هروزرسانی م یشوند.
Assign Material to Selection : وظیفۀ نسب تدادن متریال به آبجکت یا دست های از آبجک تهای انتخا بشده
را بر عهده دارد.
Reset Map/Mtl to Default Settings : با کلیککردن روی این دکمه
پنجرۀ ) Reset Map/Mtl params ( باز میشود.
با انتخاب گزینۀ اول تغییرات پارامتریک متریال ریست میشود.
با انتخاب گزینۀ دوم ) Slot ( ریست میشود.
Make Material Copy : جهت تهیۀ یک نسخۀ کپی از متریال مورد
استفاده قرار میگیرد.
Make Unique : جهت خارجکردن یک متریال ) instance ( به حالت ) Unique ( مورد استفاده قرار میگیرد.
Put to Library : به کمک این گزینه ذخیرۀ متریال بهصورت مجزا در قالب یک فایل نه به همراه صحنه امکانپذیر
میشود به شکلی که بتوانیم در پروژههای مختلف از آن بهرهمند شویم. متریال در قسمت ) Library ( ذخیره میشود.
Material ID Channel flyout : جهت تعیین ) ID Channel ( برای متریال مورد استفاده قرار میگیرد که در رندرینگ
کاربرد زیادی دارد.
Show Shaded/Realistic Material in Viewport flyout : با فعالکردن این گزینه امکان مشاهدۀ مپ متریال
مورد نظر در ویوپورت مهیا میگردد.
Show End Result : با فعالکردن این گزینه از ) Level ( فعال صرفنظر کرده و نتیجۀ پایانی را نمایش میدهد.
به عبارت دیگر اگر در ) Level ( مپ حضور داشته باشیم بهجای نمایش مپ در ) Slot ( نتیجۀ متریال پایانی را نمایش
میدهد.
Go to Parent : جهت رفتن به ) Level ( بالادستی کاربرد دارد.
Go Forward to Sibling : جهت جابهجاشدن بین مپهایی که در یک ) Level ( قرار دارند کاربرد دارد.
Buttons to the right of the sample slots
Sample Type flyout : تغییر شکل اسلاتها ) Slot ( بهصورت کُره، استوانه، مکعب
Backlight : جهت فعال و غیرفعال نمودن نور پشت ) Slot ( مورد استفاده قرار میگیرد.
Sample Slot Background : تعیین پسزمینه برای ) Slot ( جهت درک بهتر شفافیت و رنگپذیری
متریال
Sample UV Tiling flyout : تعیین میزان ) Tiling ( یک مپ یا تکسچر بر روی ) Slot ( قابل کنترل میباشد.
توجه: تغییرات این قسمت فقط بر روی ) Slot ( اعمال میگردد و تغییری در متریال ایجاد نمیشود.
Video Color Check : دامنۀ رنگی را از دامنۀ دیجیتالی، تبدیل به دامنۀ ویدئویی میکند.
Make Preview, Play Preview, Save Preview flyout : به کمک این گزینه امکان تهیۀ پیشنمایش
از متریالهای انیمیتشده مهیا میشود به شکلی که این پیشنمایش در قالب فرمتهای ویدئویی ) )AVI
و ) FLV ( قابلیت ذخیرهشدن را دارند.
Material Editor Options : با زدن بر روی این گزینه پنجرۀ ) Material Editor Options ( باز میشود که
در ادامه مورد بررسی قرار میگیرد.
Select By Material : امکان انتخاب آبجکتها بر اساس متریال نسبتدادهشده امکانپذیر میشود.
Material/Map Navigator : امکان مشاهدۀ متریال و مپها بهصورت درختی میسر میشود.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185