تریدی مکس قسمت سوم
Viewport navigation controls
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
این بخش حاویه ابزارهایی برای کنترل هر چه در ویوپورت به چشم میخورد، میباشد.
)1( Zoom : زوم نمودن به عناصر یک ویوپورت به سمت داخل یا بیرون. ) Scroll )
)2( Zoom All : به صورت کلی، ویوپورتهایی که انتخاب شدهاند را بزرکنمای میکند.) Scroll )
)3( Zoom extend : زوم بر روی عنصرهایی که انتخاب شده، در ویوپورت های فعال. ) Z )
)4( Zoom extend all : زوم کردن به همه عناصری که انتخاب شدهاند، در همهی ویوپورتها.) Z
5( :Field of view بزرگ یا کوچک کردن زاویه دید دوربین. ) توضیحات بیشتر در بحث
Camera )
)6( Pan : جابه جا کردن مکانی که دوربین در حال گرفتن یک زاویه است. )فشردن Scroll )
)7( Orbit : حرکت دورانی نظارت کننده به دور اجسامی که ترسیم شده است. ) Alt+Scroll ( )توجه شود که
ناظر را به دور اجسام میچرخاند.)برای چرخاندن جسمها باید از ابزارهای Rotate استفاده کرد.((
)1( Maximize Viewport : ویوپورت فعال را به حداکثر گنجایش خود در آورده و صحنه را یک ویوپورته
میکند، و عکس این عمل. ) Alt + W )
نوار ابزار
نوار ابزار اصلی نرم افزار مکس میباشد، که ابزارهای آن خیلی زیاد در ترسیمات مورد استفاده قرار میگیرد.
1( :Undo ترسیمات را به مرحله قبل باز میگرداند.
)2( Redo : در بخشهای به عقب رفته، یک مرحله به جلو می آید .
)3( Link : بین دو شیء، لینکی از نوع رابطه پدر و فرزندی قرار میگیرد .
)4( Unlink : لینک را میشکافد.
5( Bind to space warp : لینک کردن یه شیء به یک Space warp )به عنوان نمونه، لینک کردن
دود سیگار به یاد ) Wind (، که سبب میشود تا دود از باد تبعیت کند.(
)1( Selection Filter : اگر در این بخش All انتخاب شود، یعنی اینکه نرم افزار اجازه انتخاب هر شیء را
میدهد؛ وقتی Camera انتخاب شده باشد،نرم افزار فقط اجازه دوربینها را میدهد و ... .
)7( Selection Object : انتخاب اشیا مورد نظر تنها با یک کلیک. ) Q )
)1( Select by name : پنجرهای را باز مینماید که میتوان هر عنصری را به وسیله نامش انتخاب نمود. ) H )
)9( Selection region : نوع پنجره انتخاب را مشخص مینماید. )گاهی وقتها الزامی است که تا با یک
پنجره، اشیاء مورد نظر را انتخاب نماییم.(
)11( Window/Crossing : نوع پنجره منتخب را تعین مینماید. )اگر همانند شکل فشرده باشد، تنها
اشیاهایی که به صورت کامل در پنجره انتخاب باشند انتخاب شده و در غیر اینصورت، هر جسمی که تماس
کوچکی با پنجره انتخاب داشته باشد میتواند انتخاب شود.(
)11( Move : ابزاری که برای جا به جا کردن اشیاء انتخابی، در مسیر و مقدار معین و دلخواه. ) W
در صورتی مایل باشیم در ابزارهای Rotate ، Move ، Scale ، اجسامی را در جهتی معین )برای نمونه X ( وبا
مقدار و معین و دقیق حرکت داده، چرخانده یا تغییر مقیاس دهیم، بعد از انتخاب نمودن آن جسم بر روی آن
ابزار راست کلیک و در پنجرهای باز میشود) Type in (مقدار مد نظر را را در جایگاه X وارد مینماییم. )فیلد های
بخش راست ) Relative ( تغییرات جسم نسبت به نقطهای که در آن است و فیلدهای سمت چپ ) Absolute )
تغییرات جسم نسبت به مبدأ مختصات را نمایان میکند.(
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
)12( Rotate : پس از انتخاب یک شیء به وسیله این ابزار میتوان به صورت دورانی چرخاند.
411 درجه در اطاف / به گونهای که در شکل رو به رو مشاهده میشود در این حالت جسم مورد نظر به مقدار 99
محور X دوران گردیده است.
)13( Scale : وسیلهای برای تغییر مقیاس )زوم بزرگ یا کوچک نمایی( جسم در دو یا سه راستا. ) R
درتصویر فوق جسم در راستای هر سه محور و به یک اندازه بزرگ و یا کوچک میشود و در تصویر سمت راست
جسم در راستای صفحه YZ تغییر اندازه پیدا میکند.
)14( Coordinate system : شکل قرارگیری علامت UCS را بر روی اجسام مسخص میکند.
)15( Use pivot point : به کمک این پارامتر قادریم در Transform ( Move, Rotate, Scale ( گروهی
از اجسام، نقطه مبنای عملیات را تعریف کنیم.
این ابزار یک Fly out است، به معنی این است که با نگه داشتن کلید left key mouse ابزارهای زیر نمایان
میشود:
( a ( با انتخاب این گزینه به عنوان مثال: اگر چند جسم را به طورت همزمان تغییر مقیاس بدهیم، هر کدام از اجسام
اطراف مرکز Pivot خود در حال تغییرند.
( b ) Transform جسمهای انتخابی اطراف مبدا مختصات.
)11( Select and manipulate : توضیح این قسمت در این جزوه امکان پذیر نیست.
)17( Keyboard shortcut override : توضیح این قسمت در این جزوه امکان پذیر نیست.
)11( Object snap : ابزارهایی که میتوانند پرش و گرفتن از نقاط خاصی از جسم را دارند.) S
Grid point : حرکت کردن روی خطهای شبکه Grid کف ویوپورت.
Pivot : جا به جا شدن بر روی مرکز ثقل جسم مربوط.
Bounding Box : برنامه 3ddsmax اجسام رسم شده را در یک مکعب محصور میکند که به این مکعب
فرضی Bounding Box میگویند؛ مار اصبلی این ابزار گرفتن یکی از هشت گوشه مکعب فرضی میباشد.
Perpendicular : نمایان کردن خط عمود بر یک خط، زمان رسم یک خط که از نقطهای بیرون آن.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
پس از ترسیم خط a، میخواهیم خط b را از نقطه 1 رسم میکنیم؛ بعد از کلیک بر روی نقطه 1، به سوی نقطه
2 )نقطهای برروی خط a ( میرویم، ابزار Perpendicular با علامت نشان داده شده در نقطه 3 ظهور پیدا
کرده و نقطه 3 را به عنوان پای عمود )محلی که دو خط a و b بر هم عمود میشوند( نشان میدهد؛ د راین
مورد فقط با یک کلیک، خط b بر خط a میشود.
Tangent : نمایش محل تماسیک خط از بیرون از دایره ب آن بصورتی که بر هم مماس باشند.
بعد از رسم دایره a ، قصد داریم خط b را از نقطه 1، بسمت نقطه 2 )نقطه ای بر روی( میرویم،
ابزار Tangent با علامت نمایش داده شده است د رنقطه 3 حضور پپیدا کرده و نقطه 3 محل مماس
a و b نشان داده شده است؛ د راین حالت تنها با یک بار کلیک کردن بر خط b بر دایره a، در نقطه
3 مماس میشود.
محل تلاقی سگمنتها را ورتکس میگویند. : Vertex
دو انتهای یک سگمنت میباشد. : End point
گویند. Mid-point وسط یک سگمنت را :Mid-point
در اتوکد بوده و میتوانید یک نقطه دلخواه بر روی سگمنت را بگیرید. Nearest معادل:
Edge/segment
. انتخاب از یک نقطه دلخواه از روی یکی از سطوح جسم :Face
Center face گرفتن از نقطه مرکزی یک سطح.
)19( Angle snap : پرش زاویهای؛ سبب میشد تا د رهنگام چرخش اشیاء حول یک محور خاص، عملیات
چرخش با ضرائب زاویهای خاصی اجرا شود.
قصد داریم عملیات چرخش حول یک محور خاص، با ضرائب 5 د جه انجام گیرد. در ابتدا بر روی راست
کلیک میکنیم و پس از بالا آمدن پنجره رو به رو، در فیلد مقابل Angle عدد 5 را وارد میکنیم )مانند شکل
مقابل(، حال در صورتی که دکمه Angle snap فعال باشد، عملیات چرخش با ضرائب 5 درجه اعمال میشود.
)21( Percent snap : پرش درصدی؛ جهت پرش بر روی ضرائب یک عدد در زمان تغییر مقیاس یک جسم.
یه نمونه اگر بخواهیم بگوییم زمانی است که در هنگام استفاده از ابزار Scale ، جسم تحت ضرائب 11 درصد
کوچکتر یا بزرگتر میشود، کافیست در تصویر بالا در مقابل Percent عدد 11 را وارد کنیم.
)21( Spinner snap : اندازه تغییرات در هر دفعه کلیک بر روی یکی از دکمه های یک Spinner را تعیین
میکند.
)22( Edit named selection set : تغییر دادن دستهای از اشیاء.
)23( Create selection set : به وجود آوردن یک دستهای از اشیاء با یک نام واحد. برای تشکیل یک دسته
از اشیاء، اول از همه آنها را اتخاب کرده و بعد نام دلخواهی )بعنوان مثال A ) را در این فیلد وارد میکنیم و در آخر
اینتر را میزنیم؛ و پس از همهی مراحل تنها با انتخاب نام آن دسته از اشیاء ) A ( از لیست کرکرهای این ابزار،
قادریم همهی اشیاء را انتخاب کنیم.
)24( Mirror : ایجاد قرینه از اشیاء انتخابی.
در بخش Mirror axis محور تقارن؛ در Offset فاصله تقارن و در Clone selection نوع شیء جدید شده
تعیین میگردد.
)25( Align : طرز قرار گرفتن دو شیء نسبت به هم را مشخص میکند.
)21( Manage layers : ابزار لایه بندی اشیاء در محیط برنامه 3dsmax
)27( Curve editor : توضیح این قسمت از این جزوه به دور است.
)21( Schematic view : توضیح این قسمت از این جزوه به دور است.
)29( Material editor : ابزاری برای ساخت متریال. )فصل Material به صورت کامل مربوط به این ابزار
است.() M )
)31( Render setup : پنجرهای را برای کنترل تنظیمات رندر به نمایش در میآورد. ) F10 )
)31( Render frame view : نمایش آخرین فریم رندر گرفته شده.
)32( Render : گرفتن رندر از ویوپورت فعال.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185