آموزش تریدی مکس قسمت هفت
آموزش متریال دهی، نورپردازی و رندر یک فضای داخلی با Vray (گام به گام)
Vray یک موتور رندر قوی در نرم افزار ۳ds max است که سرعت و کیفیت بیشتری برای رندر تری دی مکس به همراه می آورد. در این پست نحوه ساخت متریال، تنظیمات رندرینگ وی ری، نورپردازی و رندرنهایی یک فضای داخلی با وی ری را به شما آموزش می دهیم.
در این پست فرض بر این است که شما کار سه بعدی یک فضای داخلی را انجام داده اید(مثلا دیوارها و بازشوها را به کمک نقشه دوبعدی، Extrude کرده اید و در نرم افزار تری دی مکس، صندلی و میز و لامپ ها را بصورت آبجکت های آماده وارد کرده اید و می خواهید یک رندر طبیعی ایجاد کنید). و همچنین یک آشنایی کلی با وی ری و تری دی مکس و فتوشاپ دارید. این نوشته منبع خوبی برای دانلود رایگان هزاران آبجکت و متریال آماده وی ری است (حتما ببینید!)
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
قوانین اولیه قبل از هر رندر در ۳dsmax
- مقیاس واقعی صحنه
- صحنه به صورت بی نقص سه بعدی شده باشد
- از تکسچرهای با کیفیت عالی استفاده کنید
- متریال ها از Diffuse و Bump و specular طبیعی برخوردار باشند
- اگر سیستم قوی دارید از Displacement هم در متریال ها می توانید استفاده کنید
- حتما Gamma را روی ۲٫۲ تنظیم کنید
- از نوردهی واقعی مثل Vray sun و Vray استفاده کنید (نه target direct)
- حتما از Vray physical camera استفاده کنید
یک نکته مهم قبل از اینکه در تری دی مکس رندر بگیرید! اینکه برای ایجاد رندر طبیعی، باید از دنیای واقعی تقلید کنید. خیلی ساده است، به اطراف خودتان دقت کنید، مثلا وقتی نور خورشید بصورت مستقیم به داخل اتاق شما می تابد، شدت نور کجاها بیشتر است؟ رنگ اتاق شما که بدنه سفید دارد چگونه بنظر می رسد و …
ابتدا ویدیو زیر که یک نمونه از نورپردازی روزانه فضای داخلی است را ببینید و بعد به سراغ خواندن بقیه مقاله بروید:
متریال های Vray برای فضاهای داخلی
برای رندر و شبیه سازی فضاهای داخلی حتما از specular و Glossiness بیشتری (نسبت به محیط بیرونی) استفاده کنید تا فضا شیک تر بنظر برسد و انعکاس نور در همه جا دیده شود (در فضاهای بیرونی Exterior به این موضوع نیازی ندارید).
برای این صحنه که قرار است توضیح دهیم ما از این ویژگی های متریال ها استفاده کرده ایم، خوب به تصاویردقت کنید:
بقیه متریال ها هم شبیه به همین ها ساخته شده اند.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
افزودن نور محیط (Vray dome light HDRI)
قبل از هر چیزی می خواستیم این صحنه نرم تر بنظر برسد اما در عین حال می خواهیم نور خورشید هم از پنجره وارد فضای اتاق شود. قبل از هر چیز خواهید دید که تعدادی نور Spherical vray light را به صحنه اضافه می کنیم تا کانتراست بیشتری درفضا ایجاد شود.
مشخصات Vray spherical light را به این شکل بگیرید:
کنترل کردن نور با Vray physical camera
در تمام نورپردازی های داخلی تان از دوربین Vray physical camera استفاده کنید. هر جایی که در زمینه نورپردازی و تاریکی و روشنی فضا گیر افتادید، از تنظیمات این دوربین براحتی می توانید کار را اصلاح کنید. مهم ترین گزینه های موجود در این دوربین شامل Focal length و F-number و Shutter speed و همچنین ISO هستند. که در آموزش های بعدی راجب شان صحبت خواهیم کرد. در این صحنه ما از مشخصات زیر برای این دوربین استفاده کردیم:
تنظیمات رندر Vray برای طراحی داخلی فضاها
ما از این تنظیمات که در تصویر بالا می بینید برای رندر نهایی استفاده کرده ایم. این تنظیمات بصورت عمومی برای اکثر فضاهای داخلی نور روز مناسب هستند و حتی برای رندر صحنه های خارجی. پست پروداکشن همانگونه که مشخص است به ما کمک می کندکه تصاویرمان را بهبود ببخشیم. بعنوان مثال ما در این صحنه تصویر پس زمینه را تغییر دادیم و میزان Contrast را افزایش دادیم. همچنین با کمک White balance تصویر نهایی را بهبود بخشیدیم.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185