آموزش تریدی مکس قسمت سیزدهم
آموزش تصویری و گام به گام HDRI در تری دی مکس و Vray
در ادامه آموزش های کاربردی وی ری در این آموزش شما می توانید نحوه تنظیم و نور گذاری در یک صحنه خارجی dmax3 با حالت HDRI Skydome و Vray یاد بگیرید. نورپردازی hdri خیلی پیچیده نیست، اما لازم است که برخی از جزئیات را بدانیم تا نتایج خوبی بدست آوریم.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
بخش دوم- توضیحات
HDRI Skydomes دارای دامنه دینامیکی بسیار بالا است که بهترین کار برای ایجاد سایه های خیره کننده آفتاب است. همچنین دارای یک تعادل رنگی دقیق
هستند که با یک کلیک چندگانه روشنایی متقاعد کننده و رنگارنگ را در صحنه خود به ارمغان می آورد. اساسا شما فقط نیاز به دو گام دارید: اول برای ایجاد یک vray light dome و دوم برای ایجاد یک دوربین Vray با تنظیمات exposure مناسب.
۱-ایجاد یک گنبد نور
ابتدا vray light را ایجاد کنید و آن را در هر نقطه از صحنه قرار دهید. سپس آن را به نوع Dome تنظیم کنید.
- بعد یک عکس VrayHDRI را به یک متریال خالی اضافه کنید
- عکس VrayHDRI را به آن متریال بکشید
- بارگذاری فایل HDRI که دانلود کرده اید. (از اینجا دانلود کنید)
- mapping type را به شکل spherical تنظیم کنید
- مقدار gamma را به ۰٫۷۵ تنظیم کنید
توجه: پارامتر Horiz. Rotation درVRayHDRI به شما اجازه می دهد که چرخش آسمان را در اطراف تغییر جهت نور خورشید. هر آسمان، خورشید را در وسط قرار می دهد که به سرعت تغییر می کند و جهت نور در آسمان را تغییر می دهد.
تا این لحظه، ما سیستم نور را ایجاد کرده ایم، در گام بعدی ما با تنظیمات دوربین کار خواهیم کرد. قبل از رفتن به گام بعدی، بگذارید درباره تنظیمات گاما صحبت کنیم. این تنظیم اجازه می دهد که رنگ ها دارای کنتراست بیشتری باشند و در محدوده پویایی بالا، این به این معنی است که نقاط روشن بسیار روشن از حد طبیعی شوند، بنابراین سایه های واضح تر و قوی تر به وجود می آید. اگر احساس می کنید که نور کمی تضاد دارد و یا نور را خیلی سخت شده شما می توانید این مقدار را کاهش دهید.
۲- ایجاد یک دوربین
اساسا دو چیز است که ما می خواهیم در هنگام تنظیم دوربین انجام دهیم: قرار گرفتن در مکان مناسب و تعادل رنگی مناسب.
برای تنظیم قرار گرفتن در مکان ما چند تنظیمات داریم:
- سرعت شاتر
- مقدار دیافراگم (f-number)
- سرعت فیلم (ISO)
اینها پارامترهای عکاسی هستند و وظیفه مشابهی با یک دوربین عادی دارند. آموزش های زیادی در وب برای عکاسی توضیح داده شده است و ما نمی خواهیم جزئیات بیشتری را در اینجا بیاوریم. به عنوان تنظیمات ممکن است به شدت متفاوت با توجه به عکس ها استفاده شود و برای تعیین تنظیمات خاص اینجا مفید نیست.
اگر می خواهید از همان پس زمینه hdri برای پس زمینه استفاده کنید، می توانید همان عکس Hdri را به Environment Map اضافه کنید.
تنظیم تعادل رنگ سفید:
با استفاده از گزینه temperature ، می توانید به طور مستقیم یک مقدار را تغییر دهید و یک رنگ خنک تر یا گرم تر دریافت کنید. برای بیشتر شرایط، یک مقدار بین ۴۵۰۰ تا ۶۵۰۰ باید بهترین نتایج را به شما بدهد. شما همیشه می توانید از eyedropper Vray Frame Buffer استفاده کنید تا ببینید آیا یک منطقه سفارشی سفید بیش از حد آبی یا بیش از حد قرمز است و با توجه به درجه حرارت آن را تنظیم کنید. اگر بیش از حد گرم باشد باید آن را کاهش دهد، و اگر مخالف باشد، سرد است و باید آن را افزایش می دهید.
همچنین گاهی اوقات داشتن مناطق سفید و قرمز مایل به سفید شدن می تواند منجر به نتیجه بهتر شود. اکثر HDRI هایی که از لینک دانلودی که بالا به شما ارائه کردیم، دانلود می کنید، دارای تنظیم نور پیش فرض و دوربینی با بهترین حالت هستند و نیازی به دست کاری آن ندارید.
نکته مهم! بسیاری از تری دی مکس کاران حرفه ای و ویژوالایزرها، با کمک یک نور Vray sun به همراه یک HDRI بعنوان مکمل، یک صحنه با نور و تنظیمات دوربین مناسب می سازند و در بقیه کارهای خود، از همان محیط استفاده می کنند تا نیازی به تنظیم مجدد همه این فاکتورها نباشد.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185