آموزش تریدی مکس قسمت نهم
آموزش نورپردازی نمای خارجی ساختمان ویلایی در شب
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
۱- نور طبیعی
اولین قدم انتخاب تصویر پس زمینه ی آسمان است. برای این آموزش از تصویر زیر استفاده کرده ام:
حالا تصویر مورد نظر را داخل پنجره ویرایش قرار دهید (پنجره ویرایش در ۳D max، نه در vray).
در سربرگ vray ، تنظیمات نور قسمتglobal را بررسی کنید، lightcache را برای نور فرعی و irradiance map را برای نور اصلی انتخاب کنید (همچنین می توانید از brute force استفاده کنید اما رندرگیری آن طولانی تر طول خواهد شد).
در برگه تنظیمات global ، اطمینان حاصل کنید که تیک “default lights” برداشته شده است.
در پایان به سربرگ vray بروید و تیک گزینه GI environment (skylight) override را بزنید. در مرحله بعد برای آسمان شب یک رنگ شیبدار مشخص کنید (آبی تیره در بالا، آبی روشنتر در وسط و یک نارنجی کمرنگ یا بنفش در پایین)
اگر رندرگیری کنید با چیزی شبیه به تصویر پایین روبرو خواهید شد:
۲- اضافه کردن چراغهای مصنوعی در داخل ساختمان
همانطور که متوجه هستید باید محیط شبانه را رندرگیری کنید و برای این کار چراغ های داخل ساختمان باید روشن باشند تا تصویر طبیعی تر به نظر بیاید، در غیر این صورت شبیه خانه های متروکه به نظر می رسد.
برای شبیه سازی نور مصنوعی چراغ های vray را در داخل خانه اضافه می کنیم.
نکته مهمی که باید در این مرحله به خاطر داشته باشید این است که نورهای مصنوعی بسته به عوامل زیادی (شدت، درجه حرارت رنگ، اندازه فضایی که باید روشن شود، و …) با هم متفاوت خواهند بود. بنابراین نباید منابع نور یکسان را در کل محیط خانه قرار دهید. خلاق باشید و با پارامترهایی مانند intensity multipliers، filter colors و … کار کنید و آن ها را تغییر دهید.
برای این صحنه از چراغ های spherical با مقدار intensity multipliers 1 تا ۲،filter colors نارنجی و زرد و آبی، و radius های متفاوت برای هر کدام از آن ها استفاده کردم.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
اگر با تنظیمات بالا رندرگیری کنید نتیجه کارتان چیزی شبیه به تصویر زیر خواهد شد.
۳- شبیه سازی نور مصنوعی از داخل ساختمان
حالا در داخل خانه چراغ داریم، اما به نظر نمی رسد که نور به اندازه کافی “به بیرون منتقل شده باشد”. بنابراین ما در vray، planar lights را انتخاب می کنیم و آن ها را درست در جلوی پنجره ها قرار خواهیم داد تا مانند تصویر زیر نور به سمت بیرون پنجره بتابد.
یکبار دیگر رندرگیری کنید تا تصویرتان مانند شکل زیر شود:
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
۴- اضافه کردن چراغهای مصنوعی در حیاط
در مرحله بعد به سراغ چراغ های دیگر می رویم. در حال حاضر به نظر می رسد که حیاط خیلی تاریک است. بسته به صحنه، ممکن است وسایل روشنایی بیرونی (مانند تیرک های روشنایی که در این صحنه دارم) یا حتی نور افکن هایی که ساختمان را روشن می کند، داشته باشید. اگر ساختارهای خاصی برای این چراغ ها ندارید، می توانید آن ها را در جایی در پشت دوربین قرار دهید، به این ترتیب این طور به نظر می آید که نور از طریق چراغ های خارجی (نظیر چراغ های خیابانی ، چراغ های اتومبیل یا حتی ساختمانهای دیگر) محیط را روشن می کند.
در این صحنه خاص، اضافه کردن چراغ های کوچک در باغچه کافی است. در ابتدا به آنها یک متریال vraylight با نقشه گرادیان اختصاص دادم، سپس روی هر کدام از آن ها spherical lights را قرار داده ام. برای هر چراغ vray در حیاط، روشنایی زیر چراغ را محدود کردم. با این کار چراغ ها واقعی تر به نظر می رسند.
در این مرحله با گرفتن یک رندر آزمایشی نتیجه کارتان باید چیزی شبیه به عکس زیر شود:
۵- ادامه کار در فتوشاپ
الف) یک افکت با درخششی لطیف را به منابع نور مصنوعیتان اضافه کنید. می توانید این کار را با استفاده از فیلتر diffuse glow انجام دهید.
ب) در یک لایه جدید، یک گرادیان خطی از پایین به سمت وسط و از رنگ نارنجی به شفاف اضافه کنید. لایه را روی “color” تنظیم کنید و با کم و زیاد کردن شفافیت نتیجه دلخواهتان را بدست آورید. اگر می خواهید خلاقیت به خرج دهید، می توانید از برخی قلم موهای ظریف با رنگ های مختلف قرمز، زرد یا نارنجی نیز استفاده کنید.
پس از انجام تمام موارد بالا، تصویر نهایی باید چیزی شبیه به این شود:
نکات مهم در رندرهای شب
- حتی در شب، نورها سایه ای ظریف تولید می کند.
- هرگز آسمان را ۱۰۰٪ سیاه نکنید. باید رنگ آبی یا بنفش داشته باشد.
- اگر هیچ چراغ مصنوعی روی زمین نباشد، آسمان روشن تر خواهد بود و زمین یک رنگ ملایم مایل به آبی یا بنفش را از آسمان منعکس میکند.
- روشنایی آسمان شب ترکیبی از رنگهای بنفش تیره یا مایل به آبی در قسمت بالایی، و نارنجی یا زرد در سطح زمین و نورهای منعکس شده از ساختمان است. این امر به این دلیل است که نور طبیعی با منابع نور مصنوعی در روی زمین ترکیب می شود.
- رنگها در رندرگیری شب جلوه ی بیشتری نسبت به رندرگیری روز دارند.
- منابع نور مصنوعی درخشش لطیفی در اطراف خود دارند (هاله نور).
- اگر در صحنه خود “اشیاء متحرک” دارید، از تار کردن این اشیا نترسید چرا که به نظر می رسد تصویر واقعی است و از طریق دوربین عکاسی گرفته شده. اگر کمی در مورد عکاسی شنیده باشید، می دانید که عکاسان وقتی شب می خواهند از یک ساختمان عکس برداری کنند، از عکاسی با نور دهی بالا استفاده می کنند. این کار باعث می شود همه چیزهای در حال حرکت در اطراف (نظیر اتومبیل، مردم و …) تار و مبهم دیده شوند.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185