آموزش تریدی مکس قسمت نوزدهم
آموزش تصویری ساخت متریال شیشه، آینه، آب و طلا در Vray
در این پست به شما نحوه ساخت متریال شیشه، آینه و آب و همچنین طلا در پلاگین وی ری تری دی مکس را آموزش می دهیم. در واقع متریال در یک مدل سه بعدی مشخص می کند که آبجکت چگونه نور محیط را بازتاب یا از خود عبور دهد و در واقع جنس آبجکت را مشخص می کند.
۱-آموزش ساخت متریال آینه در vray
برای ساخت متریال آینه کافی است که با زدن دکمه M روی کیبورد و انتخاب یک Vray mtrl، تنظیمات را مانند تصویر زیر قرار دهید:
یا اگر متوجه نشدید، ویدیوی زیر را تماشا کنید:
متریال الماس و کریستال:
در اول کار تیک USE INTERPOLATION رابزنید تا نویز کمتری داشته باشدو سپس از قسمت FOG و همچنین reflect میتوانید رنگ الماس را تغییر دهید . برای اینکه بتوانید شکست نور در الماس یا کریستال را رندر بگیرید باید نورپردازی مناسبی داشته باشید البته شکست نور و انتخاب تیک ABBE NUMBER مدت زمان رندر را طولانی میکند.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
۲- آموزش ساخت متریال طلا در vray :
امروز در آموزش vray و در پاسخ به سوال یکی از دوستان خوبمون آموزش ساخت متریال فلز به رنگ طلایی رو خواهیم داشت. برای این کار باید از متریال vraymtl با تنظیمات زیر بهره بگیرید. تنظیمات رنگ diffuse را به صورت زیر انجام دهید:
و حالا رنگ reflect مورد نظر را انتخاب نمایید:
سپس مقادیر highlight glossiness و Refl. glossiness را مانند زیر تغییر بدهید:
متریال طلا را می توانید برای کلیه فلزهای طلایی در دکوراسیون ها بکار ببرید مثل پایه آباژور در طرح زیر:
و یا یک جام زیبا مانند این شکل:
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
۳- آموزش ساخت متریال آب در vray :
برای ساخت متریال آب رنگ diffuse را بر روی تیرگی و reflect متریالمون را روی رنگ سفید یا هر رنگ روشنی که مد نظرمونه قرار میدهیم.
بالطبع اگه بخواهیم رنگ آب رو سبز نشون بدیم باید رفرکتش سبز رنگ باشه
البته از FOG COLOR هم میتوانیم استفاده کنیم ولی تنظیم FOG به مراتب سخت تر از reflect هست چرا که با نسبت دادن رنگ مختصری به FOG COLOR رنگ متریال به شدت تغییر میکند و باید از FOG MULTY PLAAYER مقدار آنرا کم کنیم که کار خیلی سختی نیست.
برای نشان دادن موج در آب از گزینه Noise میتوانیم کمک بگیریم و آنرا به BUMP متریال نسبت میدهیم.
و اگر بخواهیم این موج خیلی طبیعی جلوه کند همان مقادیر نویز رو به DISPLACE متریالمون هم نسبت میدهیم، ولی در اینصورت متریالمون سنگین تر رندر خواهد شد .
البته مقدار گزینه ی Dicplace رو حدود ۱ تا ۵ و یا بیشتر (بسته به زاویه ی دوربین و شرایط و مقیاس صحنه ) در نظر میگیریم.
تنظیمات NOISE را بصورت زیر انجام می دهیم :
به منظور نسبت دادن Map Bumo به Dicplace با حالت instance برای اینکه هر تغییری در هر یک از این دو نقشه بر روی دیگری هم تاثیر داشته باشد:
و در آخر بوسیله ی درگ کردن یک MAP میتوانیم آنرا به MAP های دیگر هم نسبت بدهیم.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185