آموزش تریدی مکس قسمت هفدهم
بهترین روش ساخت متریال شیشه برای رندر نمای بیرونی ساختمان
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185
در اینجا یک روش ساده وجود دارد که بیشتر اوقات از آن برای اضافه کردن پنجره به نمای ساختمان مسکونی استفاده می کنم.
۱- از یک پنجره عکس بگیرید و آن را در اطراف پروژه تان نگه دارید و در حین کار سعی کنید تصویر پنجره تان را شبیه به عکس واقعی ویرایش کنید تا نتیجه ای مشابه آنچه در زیر می بینید بگیرید. با تغییر ویژگی در قسمت diffuse در سربرگ material editor این کار را به راحتی انجام دهید.
۲- پرده ها را انتخاب کرده و آن ها را به رنگ مشکی در آورید. invert را انتخاب کنید، و آن را با رنگ آبی خیلی روشن (تقریباً سفید) رنگ کنید و نتیجه را با نام دیگری ذخیره کنید. این فایل ذخیره شده در آینده برای تنظیمات refraction slot در material کارتان را ساده تر خواهد کرد.
* اگر پنجره ها از دوربین فاصله زیادی دارند، این مرحله را انجام ندهید زیرا نیازی نیست برای جزئیاتی که دیده نمی شوند وقت صرف کنید.
۳- material editor را باز کنید، vray material را انتخاب کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:
– کانالdiffuse – اولین bitmap
کانال reflection – falloff، Fresnel
کانال refraction – دومین bitmap
۴- بهتر است که vray mtl wrapper را با مقدار دهی ۱- به alpha درست کنیم (و تنظیمات sub-material (زیر_مواد) را طبق تنظیمات نشان داده شده در بالا انجام دهید). به این ترتیب یک کانال alpha برای پنجره تان خواهید داشت و می توانید بعد از رندرگیری با استفاده از نرم افزار فتوشاپ ویرایش های دلخواهتان را انجام دهید (مانند تصحیح رنگ، اضافه کردن برخی از هایلایت های مخصوص و …).
* باید روشی که در بالا نشان داده شده است را با استفاده از پنجره های مختلف در چندین نقشه تمرین و تکرار کنید تا در رندر نهایی به تغییرات مورد نظرتان دست یابید.
استاد مژگان ستاری
مدرس تری دی استودیو مکس 3d studio max
و نرم افزارهای معماری
09121365185